فصل اول- کلیات و اهداف ماده 1: به منظور توسعه و ارتقای علمی کشور و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای مربوط، جمعیت توسعه علمی ایران که از این پس در این اساسنامه جمعیت نامیده میشود، با اهداف زیر تشکیل میگردد. 1-1- مطالعه و نقد شاخصهای آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور و همکاری در ارزیابی سطح علمی کشور 2-1- همکاری در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کلان توسعه کمی و کیفی علوم و فناوری 3-1- بحث و تبادل نظر مستمر میان دانشمندان و مسئولان به منظور پیشبرد سیاستها و اهداف توسعه علمی ایران 4-1- بررسی و کمک به اصلاح ساختار علوم و فناوری ایران 5-1- رصد کردن مستمر جایگاه علمی ایران در سطح منطقهای و بینالمللی 6-1- ارائه راهکارهای تقویت تعامل دانشگاه و صنعت و به طور کلی دانشگاه، دولت و جامعه 7-1- بررسی و همکاری در زمینه جذب و پرورش استعدادهای درخشان و دانشمندان جوان 8-1- بررسی و ارئه پیشنهاد به منظور ارتباط و همکاری نهادمند انجمنها و جمعیتهای علمی، دانشمندان، دانشجویان، پژوهشگران و فناوران ماده 2: جمعیت مؤسسهای غیرانتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیأت مدیره آن نماینده قانونی جمعیت میباشد. ماده 3: مرکز جمعیت در شهر تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود. تبصره: هیأت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی جمعیت اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد. ماده 4: جمعیت از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است. فصل دوم- وظایف و فعالیتها: ماده 5: به منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، جمعیت اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد: 1-5- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصانی که به گونهای با توسعه علمی سر و کار دارند. 2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی و فناوری در زمینه تدوین اهداف و راهبردهای توسعه علوم وفناوری، ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش و فناوری در زمینه علمی موضوع فعالیت جمعیت. 3-5- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی 4-5- تعامل و ارتباط مستمر با دیگر انجمنها و جمعیتهای علمی و فرهنگستانهای علوم در جهت توسعه علم 5-5- جمعآوری نظرات کارشناسی دانشمندان و فعالان توسعه علمی کشور و سازماندهی آنها در قالب متون منسجم (نشریات ادواری، کتب، گزارشهای تحقیقاتی، بیانیهها، ...) و ارائه آنها به بدنه سیاستگذاری علمی کشور 6-5- برگزاری گردهماییها و کارگاههای علمی و تخصصی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی 7-5- انتشار کتب و نشریات علمی فصل سوم- انواع و شرایط عضویت 1-6- عضویت پیوسته: مؤسسان جمعیت و کلیه افرادی که دارای درجه دکترا در رشتههای علوم و فناوری و دارای سوابق توسعه علمی هستند. تبصره: افرادی که دارای درجه کارشناسی ارشد و سابقه فعالیت طولانی در رشتههای علوم و فناوری و رشتههای وابسته هستند با تصویب هیأت مدیره میتوانند به عضویت پیوسته درآیند. 2-6- عضویت وابسته: اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 شاغل باشند. 3-6- عضویت دانشجویی: کلیه دانشجویانی که در رشتههای علوم و فناوری به تحصیل اشتغال دارند. 4-6- عضویت افتخاری: شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای تخصصی و توسعه علمی و فناوری حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف جمعیت کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند. 5-6- اعضای مؤسساتی (حقوقی): سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت جمعیت درآیند. تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 میتوانند با تصویب هیأت مدیره به عضویت پیوسته جمعیت درآیند. تبصره 2: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته جمعیت محسوب میشوند. ماده 7: هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد. تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی جمعیت برای عضو ایجاد نمیکند. تبصره 2: اعضای افتخاری جمعیت از پرداخت حق عضویت معاف هستند. ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد: 1-8- استعفای کتبی 2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه 3-8- تشخیص هیأت مدیره تبصره: در هر حال، تأیید خاتمه عضویت با هیأت مدیره است. فصل چهارم- ارکان جمعیت ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از: الف: مجمع عمومی ب: هیأت مدیره ج: بازرس الف: مجمع عمومی ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود. 1-10- مجمع عمومی عادی سالی یک بار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته جمعیت رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است. 2-10- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیأت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود. 3-10- در صورتی که جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت آرا به صورت مکاتبهای- بر اساس آییننامهای که توسط هیأت مدیره تدوین میشود أخذ خواهد شد. تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد. تبصره 2: یک سوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند مشروط بر اینکه هیأت مدیره و نیز بازرس جمعیت به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیأت مدیره یا بازرس تصریح نمایند. تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است. تبصره 4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است. ماده 11: وظایف مجمع عمومی الف- مجمع عمومی عادی - انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلی) - تصویب خط مشی جمعیت - بررسی و تصویب پیشنهادهای هیأت مدیره و بازرس (بازرسان) - تعیین میزان حق عضویت - عزل هیأت مدیره و بازرس (بازرسان) - بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی جمعیت. ب- مجمع عمومی فوقالعاده - تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه - تصویب انحلال جمعیت تبصره 1: مجامع عمومی توسط هیأت رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند. تبصره 2: اعضای هیأت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند. تبصره 3: اعضای هیأت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیأت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند. پ- هیأت مدیره ماده 12: هیأت مدیره جمعیت مرکب از 9 عضو اصلی و 2 عضو علیالبدل است. که هر سه سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته جمعیت انتخاب میشوند. 1-12- هیچ یک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیأت مدیره انتخاب شوند. تبصره: حداکثر دو عضو مشمول بند (1- 12) در صورت کسب بیش از سه چهارم آرای حاضرین در جلسه مجمع، میتوانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیأت مدیره درآیند. 2-12- عضویت در هیأت مدیره افتخاری است. 3-12- هیأت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به انتخاب رئیس، دبیر کل و خزانهدار و تفکیک وظایف اقدام مینماید. 4-12- کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس یا دبیر کل و خزانهدار همراه با مهر جمعیت و نامههای رسمی با امضای رئیس جمعیت یا دبیر کل جمعیت معتبر است. 5-12- هیأت مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه یک بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیأت مدیره حداقل سه روز است. 6-12- جلسات هیأت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است. 7-12- کلیه مصوبات هیأت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیأت مدیره نگهداری میشود. 8-12- شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیأت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود. 9-12- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیأت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد. 10-12- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است. ماده 13: هیأت مدیره نماینده قانونی جمعیت میباشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است: 1-13- اداره امور جاری جمعیت طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی 2-13- تشکیل گروههای علمی جمعیت، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها 3-13- هیأت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام دهد. 4-13- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه أخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیأت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا میباشد. 5-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای جمعیت برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر. 6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر. 7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان جمعیت برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی 8-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف جمعیت 9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی 10-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی 11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت جمعیت در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور. 12-13- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 13-13- هیأت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید. تبصره: هیأت مدیره پیشین تا تأیید هیأت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور جمعیت را بر عهده خواهد داشت. ج- بازرس (بازرسان) ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت 3 سال انتخاب مینماید. تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است. ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است. 1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی جمعیت و تهیه گزارش برای مجمع عمومی 2-15- بررسی گزارش سالانه هیأت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد جمعیت برای اطلاع مجمع عمومی 3-15- گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی تبصره: کلیه اسناد و مدارک جمعیت اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیأت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گیرد. فصل پنجم- گروههای علمی جمعیت ماده 16: جمعیت میتواند گروهها و کمیتههای تخصصی بر حسب نوع فعالیتها به صورت موقت یا دائم ایجاد نماید که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیأت مدیره برای آنها تعیین میشود به فعالیت میپردازند. فصل ششم- بودجه و مواد متفرقه ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از: 1-17- حق عضویت اعضا 2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش مالکیت فکری و دستآوردهای جمعیت و فروش کتب و نشریات علمی 3-17- دریافت هدایا و کمکها 4-17- کلیه عواید و درآمدهای جمعیت صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهد شد. ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود. ماده 19: کلیه وجوه جمعیت در حساب مخصوصی به نام جمعیت در نزد بانکهای کشور نگهداری میشود. ماده 20: هیچ یک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند. ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای جمعیت در محل دفتر مرکزی جمعیت نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیتدار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است. ماده 23: جمعیت تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام جمعیت حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند. ماده 24: در صورت تصویب انحلال جمعیت در مجمع عمومی، همان مجمع هیأت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات جمعیت انتخاب خواهد کرد. هیأت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول جمعیت را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند. ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده، 51 زیرماده و 17 تبصره به تصویب رسید. |