بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
کارگروه اقتصاد دانش::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
ارتباط با ما ::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
پیام ویژه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد
:: نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های ملی ابلاغ شد
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
کتابحانه مجازی

AWT IMAGE

..
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

AWT IMAGE

..
ساخت اقتصاد دانش در ایران

AWT IMAGE

..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: آخرین مطالب بخش ::
:: ۱۳۹۶/۲/۲۰ - دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد
:: خوش آمدید ::

:: سامانه عرضه و تقاضای پژوهش راه اندازی شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۵ | 

 یه گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) در این  پژوهشگاه  طراحی و راه‌اندازی شده است. این سامانه، پیوندگاهی است میان درخواست‌کنندگان و عرضه‌کنندگان پژوهش کشور که افزایش بهره‌وری ملی را با شبکه‌سازی میان نیازها و پژوهش‌ها پی‌می‌گیرد. «ساعت» در گام نخست، پیوند میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را با نیازهای پژوهشی سازمان‌ها دنبال می‌کند. این پیوند با یک پایگاه روزآمد و جامع از تقاضای پژوهش (نیازها و حمایت‌ها) و عرضه پژوهش (توانمندی‌ها و نیاز به حمایت) پشتیبانی می‌شود.

>
:: وزارت علوم سیاست توسعه رشته محل‌های مبتنی بر تقاضا را دنبال می کند ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۰ | 

معاون آموزشی وزیر علوم گفت :

وزارت علوم سیاست توسعه رشته محل‌های مبتنی بر تقاضا دنبال می کند.



 به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست خبری در محل دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه طی چهار سال گذشته، گام‌های مثبتی جهت بهبود وضعیت، اقتدارمراکز، ارتقای کیفی و کنترل وضعیت کمی دانشگاه‌ها برداشته شده است، اظهارداشت: تا سال ۱۳۹۲ شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تعداد دانشجویان و افزایش تعداد مراکز دانشگاهی بودیم که بی‌رویه و خارج از کنترل بود و طی چهار سال گذشته، تعداد مراکز دانشگاهی از ۹۱۶ در سال ۱۳۸۴ به ۲۸۰۰ مورد در سال ۹۲ افزایش یافته است.

>
:: سخنرانی در جمعیت: ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۰ | 

AWT IMAGEعنوان سخنرانی: ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سخنران:دکتر یعقوب انتظاری

زمان: سه شنبه  26 اردیبهشت 1396 ساعت 10 صبح الی 12

مکان: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، بلوار نلسون ماندلا، کوچه گلفام پلاک70

>
:: دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۰ | 

دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد


تهیه کننده: فاطمه حیدری

AWT IMAGEدومین همایش ملی آموزش عالی، "سرآمدی آموزش" با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه تهران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، انجمن آموزش عالی ایران و فرهنگستان علوم روز پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه، به میزبانی دانشگاه تهران در تالار علامه امینی برگزار شد.

>
:: سخنرانی در جمعیت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۳ | 

AWT IMAGEعنوان سخنرانی: سرمایه انسانی به مثابه بعد سوم اقتصاد

سخنران:دکتر یعقوب انتظاری

زمان: سه شنبه  5 بهمن 1395 ساعت 10 صبح الی 12

مکان: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، بلوار نلسون ماندلا، کوچه گلفام پلاک70

./files/site1/files/Doc1.pdf

>
:: اعلام کاندیداتوری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۳ | 

AWT IMAGEبه اطلاع اعضای محترم جمعیت توسعه علمی ایران می رساند، دوره چهارم  هیأت مدیره  در اسفند ماه به پایان می رسد. انتخابات دوره پنجم به صورت مکاتبه ای از 11 بهمن 1395 آغاز خواهد شد، از کسانی که علاقمند به عضویت در هیأت مدیره جمعیت هستند، دعوت می شود کاندیداتوری خود را تا 10 بهمن1395 از طریق ایمیل جمعیت به دبیرخانه جمعیت اعلام کنند. 

با آرزوی توفیق الهی 

دبیرخانه جمعیت

>
:: نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های ملی ابلاغ شد ::

معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های مهم ملی» درخصوص دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی و شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی را به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسه بیست و سوم مورخ 4/5/95 به استناد مفاد مصوبه شماره 85001/ت52442 هـ مورخ 31/6/1394 هیات وزیران و در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با توجه به تصمیمات هفدهمین جلسه ستاد درخصوص " دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی" و " شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی" و انتخاب کارگروه منتخب ( وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور)، در چارچوب برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان، به منظور انتقال و بومی سازی فناوری " نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های مهم ملی" که به تایید کارگروه منتخب رسیده است را مورد تصویب قرار داد.

>
:: ساخت جامعه یادگیری تنها راه توسعه تعامل بازارهای آموزش عالی و سرمایه انسانی در ایران ::

نویسنده: دکتر یعقوب انتظاری

AWT IMAGEطی سی سال گذشته علیرغم افزایش جمعیت تحصیل کرده نرخ اشتغال، بهره وری نیروی کار و بازدهی خصوصی و اجتماعی آموزش عالی افزایش قابل توجهی نداشته است. این امر باعث عملکرد ضعیف اقتصاد ایران در درون و فقدان توان رقابتی در بیرون شده است. به نظر می رسد این مسأله عمدتاً ناشی از عدم پیوند بازار خدمات آموزش عالی و بازارکار بوده است. بنابراین، هدف این طرح ارائه راهکار اساسی برای توسعه پیوند بازار خدمات آموزش عالی و بازارکار است(تصویر1). این راه‌کار «ساخت جامعه یادگیری» نامیده شده است. 

>
:: ضرورت ساخت اکوسیستم های کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه در ایران ::

نویسند: دکتر یعقوب انتظاری

 پیروی از راهبرد توسعه مبتنی بر دانش به معنی توسعه اقتصاد دانش، به مثابه زیر نظامی از نظام اقتصادی و نیرو محرکه توسعه، است. تحلیل های صورت گرفته  از اقتصاد دانش ایران(انتظاری،1392) حکایت از آن دارد که مهمترین ضعف این اقتصاد در تولید و بهره برداری از ایده و دانش جدید است که با مکانیسم های نوآوری و کارآفرینی صورت می گیرد.  بعضی از ادبیات(Al-Mubaraki et al, 2015( به صراحت نشان داده اند که دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش نیازمند ایجاد اکوسیستم های نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانش در سطح محلی و ملی است. اولین قدم برای ایجاد چنین اکوسیستم هایی طراحی چارچوب مفهومی برای آنها است. این در حالی است که در ایران نه تنها چنین طرح های مفهومی توسعه نیافته است، حتی مطالعه ای در رابطه با اکوسیستم های نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانش صورت نگرفته است.

>
:: مسأله عدم هماهنگی نظام آموزش عالی و نظام اشتغال در ایران ::

نویسنده: دکتر یعقوب انتظاری

مجمع جهانی اقتصاد[1] در گزارش‌های خود اقتصاد‌های جهان را براساس مراحل توسعه به سه گروه عمده یعنی اقتصادهای مبتنی‌بر منابع، اقتصادهای مبتنی‌بر کارآیی  و اقتصادهای مبتنی‌بر نوآوری(دانش)  تقسیم کرده است. طبق آن اقتصاد ایران یک اقتصاد توسعه نیافته و مبتنی‌بر منابع مادی است (WEF,2013). بدون شک ایران خواهان حرکت در مسیر توسعه و دستیابی به اقتصاد مبتنی بر نوآوری(دانش) است. عامل کلیدی رشد و توسعه هر نظام اقتصادی، توسعه توانایی‌ها، قابلیت‌ها، گرایش‌ها و ارزش‌های نیروی انسانی است که«سرمایه انسانی[2]» نامیده می شود. توسعه سرمایه انسانی وقتی اثربخش و ثمربخش خواهد بود که نظام آموزشی با نظام اشتغال هماهنگ باشد. این دو نظام وقتی هماهنگ خواهند بود که استاندارهای آموزشی بر پایه استانداردهای شغلی تعریف شود. در اقتصاد ایران  با توجه به سطوح شغلی و سطوحی آموزشی(رسمی و غیر رسمی)، سرمایه انسانی را به سه سطح می توان تقسیم کرد: سرمایه انسانی ابتدایی، سرمایه انسانی متوسطه و سرمایه انسانی عالی. در سطوح ابتدایی و متوسطه کم و بیش بین نظام آموزشی و نظام اشتغال هماهنگی وجود دارد. اما در سطح عالی استانداری برای شغل های مبتنی بر دانش و در نتیجه آموزش عالی تعریف نشده است. بنابراین، هماهنگی لازم بین نظام آموزش عالی و نظام اشتغال مبتنی بر دانش وجود ندارد. عدم هماهنگی بین نظام های یادشده، مسائلی مانند آموزش نامربوط، بیش‌آموختگی و کم آموختگی را دراقتصاد ایران به وجود آورده و موجب کاهش اثربخشی و ثمربخشی آموزش عالی در ایران شده است.

>
تقویم فارسی
::
ارتباط با ما

AWT IMAGE

::
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور
ورود خودکار
بازیابی رمز عبور
::
آمار کاربران
:. کل کاربران ثبت شده: 68
:. کاربران حاضر در وبگاه: 0
:. میهمانان در حال بازدید: 3
::
آمار بازدیدها
تمام بازدید‌ها: 690307
بازدید 24 ساعت قبل: 478
::
آخرین بروزرسانی
دوشنبه ۱۳۹۶/۲/۲۵
::
جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 1098 queries by yektaweb 3465