بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
کارگروه اقتصاد دانش::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
ارتباط با ما ::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
پیام ویژه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد
:: نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های ملی ابلاغ شد
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
کتابحانه مجازی

AWT IMAGE

..
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

AWT IMAGE

..
ساخت اقتصاد دانش در ایران

AWT IMAGE

..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: گزارش برگزاری کارگاه آموزشی مفاهیم و نظام‌های جدید در زمینه یادگیری مادام‌العمر ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ | 

  گزارش برگزاری کارگاه آموزشی مفاهیم و نظام‌های جدید در زمینه یادگیری مادام‌العمر

 AWT IMAGEکارگاه آموزشی مفاهیم و نظام‌های جدید در زمینه یادگیری مادام‌العمر، توسط کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری موسسه یادگیری مادام‌العمر یونسکو در آلمان (UIL) ، وزارت آموزش و پرورش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و با حضور برنامه‌ریزان، سیاستگذاران، مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، دفتر برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری و کمیسیون انجمن‌های علمی ایران از 23 تا 26 بهمن 1391در هتل هویزه تهران برگزار شد .

 

  مهم‌ترین اهداف برگزاری کارگاه :

  - ارائه تعریف نظری دقیق از مفهوم یادگیری مادام‌العمر و بحث و تبادل‌ نظر در باره نظام مطلوب یادگیری مادام‌العمر برای همه در جمهوری اسلامی ایران؛

  - به اشتراک‌گذاردن تجارب بین‌المللی و برنامه‌های موفقیت‌آمیز و تولید افکار و اندیشه‌های نو برای تدوین و اجرای سند راهبردی جامع ملی در زمینه یادگیری مادام‌العمر؛

  - تشکیل یک گروه از سیاستگذاران و پژوهشگران به منظور ارتقای سیاستگذاری و پژوهش بر اساس یافته‌های تجربه‌مدار و مستند با هدف تقویت یادگیری مادام‌العمر برای همگان .

  کارگاه یادگیری مادام‌العمر از روز دوشنبه 23 بهمن 1391 آغاز به‌کار کرد. این کارگاه، در قالب یازده جلسه کاری شامل ارائه دیدگاه‌های بین‌المللی و ایرانی و کار گروهی به مدت چهارروز برگزار ‌شد .

  در مراسم افتتاحیه کارگاه، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران دکتر یزدانی، قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کارگاه اظهار داشت: "ما بر این باوریم که آموزش، کلید رشد و تعالی جوامع است و نقش اساسی در پیشبرد اهداف متعالی انسانی از جمله صلح و دوستی بین انسان‌ها دارد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده و از نظر تامین آموزش برای همگان، برابری نسبت آموزش بین دختران و پسران، به‌روزکردن آموزش و بهره‌مندساختن کودکان و بزرگسالان مناطق کمتربرخوردار و دوردست از آموزش، در زمره کشورهای موفق جهان قرار گرفته است، اما ما نیز مانند دیگر کشورها ناگزیریم آموزش و آموختن را با دگرگونی‌های پرشتاب دنیای امروز هماهنگ سازیم". ایشان در ادامه ضمن بیان این‌که یادگیری در جهان پیچیده امروز، به دوره‌های آموزشی رسمی در چارچوب نظام‌های آموزشی محدود نمی‌شود افزود: "در کشور ما دوره ‎ های آموزشی مطابق با نیازهای فراگیران به وفور عرضه می‌شود و می‌توان گفت که همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی ناگزیر به تهیه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رفع نیازهای کارکنان خود هستند. در کشور ما آموزش‌های عمومی، فراگیر و آزاد از جمله آموزش‌های متداول به شمار می‌رود ".

  سپس دکتر سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان ضمن تشکر از نهادهای مشارکت‌کننده در برگزاری این کارگاه و نیز حضور شرکت‌کنندگان در کارگاه اظهار داشت: "با توجه به تحولات و تغییرات روزافزون، تنها جوامعی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که افراد آن قابلیت یادگیری خود را افزایش دهند. از ویژگی‌های این جوامع، فراهم‌آوردن نظام‌های یادگیری مادام‌العمر است که به آن یادگیری مستمر و یادگیری در زندگی هم می‌گویند که جنبه عمودی آن از تولد تا مرگ است و جنبه افقی آن که کل گستره زندگی فردی و اجتماعی را دربر می‌گیرد، بر زمینه‌های متفاوت یادگیری شامل خانواده، اجتماع، مدرسه و محل کار تمرکز دارد و موجب توسعه فرهنگی، اجتماعی و شغلی می‌شود." ایشان در ادامه ضمن اشاره به این‌که دسترسی برابر به فرصت‌های یادگیری، شرط اجتناب‌ناپذیر برای همه می باشد و اصلاحات آموزشی در دستور کار یونسکو قرارگرفته است افزود: "یادگیری مادام‌العمر نیازمند حضور آموزش موثر رسمی و غیر رسمی و نیازمند بسترسازی است و سازمان‌ها باید بستر و مکانیسم لازم را برای سیستم یادگیری مادام‌العمر فراهم نمایند که این خود نیازمند تدوین آیین‌نامه و قوانین جدید می‌باشد. این سیستم، با تفکر نقادانه همراه است و هر چقدر این تفکر در جامعه افزایش یابد تصویر بهتری از آینده و آینده‌ای بهتر ارائه می‌شود و همه این‌ها در پرتو یادگیری مستمر امکان‌پذیر است ".

  تاریا ویرتانن رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، آخرین سخنران این مراسم بود. وی ضمن تشکر از کمیسیون ملی یونسکو، وزارت آموزش و پرورش و موسسه یادگیری مادام‌العمر (UIL) در برگزاری این کارگاه اظهار داشت: "یونسکو اولویت‌هایی در زمینه یادگیری مادام‌العمر دارد. یادگیری برای بودن و توسعه آموزش است و محدود به کلاس درس و دوران کودکی نمی‌شود بلکه در تمام دوران عمر اتفاق می‌افتد و شامل آموزش عمومی، آموزش آزاد، یادگیری غیر رسمی و نیز آموزش فنی و حرفه‌ای است و در حقیقت این نوع آموزش، نوعی پاسخ به چالش‌های جامعه است و امکان تصمیم‌گیری آگاهانه به افراد می‌دهد. آن‌چه برای جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است، تحقق آموزش مادام‌العمرتا سال 2015 است و این کشور در تلاش است تا با پرداختن به چالش‌هایی مانند مسئله بازارکار، مهاجرت روستائیان به شهرها و سایر شرایط اقتصادی و اجتماعی، ظرفیت کارآفرینی ‌به‌وجود آورد. لازمه این امر، آموزش مستمر است. مفهموم اصلی اصلاحات آموزشی، همان یادگیری مادام‌العمر است و هدف اصلی این کارگاه تشویق سیاستگذران برای تقویت سیستم‌های آموزش‌های یادگیری مدام‌العمر برای همه می‌باشد ".

  در ادامه جلسه اهداف و دستور کار کارگاه در بخش معرفی برنامه و توضیحات کلیدی قرائت شد .

  برنامه جلسات کاری کارگاه :

  جلسه کاری اول: بررسی تحلیلی پیشرفت‌های انجام شده در مفهوم یادگیری مادام‌العمر و بحث و تبادل ‌نظر درخصوص اهمیت سیاست‌های مربوط به یادگیری مادام‌العمر

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - جین یانگ، مدیر ارشد برنامه، موسسه یادگیری مادام العمر یونسکو (UIL)

  - یورن اسکووسگارد، مشاور عالی UIL ، وزارت آموزش و پرورش و کودکان دانمارک

  دیدگاه ایرانی :

  مهندس مهدی نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش

  پرسش / پاسخ

  جلسه کاری دوم: بررسی و تحلیل دقیق تقاضاهای اجتماعی- اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی برای نیروی انسانی کیفی و شهروندان فعال در ایران

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - یورن اسکووسگارد، مشاورعالی UIL ، وزارت آموزش و پرورش و کودکان دانمارک

  - ریکا یوروزو، متخصص برنامه UIL

  دیدگاه ایرانی :

  دکتر یدالله مهر علی‌زاده، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

  کارگروهی: توانایی‌های اصلی که زنان، مردان، جوانان و کهنسالان ایرانی باید از آن برخوردار باشند، کدام است؟

  تسهیل‌گر: دکتر یدالله مهر علی‌زاده ، دانشگاه شهید چمران اهواز

  گزارش کار گروه‌ها و ارزیابی سخنرانان کلیدی ایرانی

  جلسه کاری سوم : مولفه‌های نظام یادگیری مادام‌العمر و چگونگی تلفیق آنان با یکدیگر

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - جین یانگ، مدیر ارشد برنامه، موسسه یادگیری مادام العمر یونسکو (UIL)

  - یورن اسکووسگارد، مشاور عالی UIL ، وزارت آموزش و پرورش و کودکان دانمارک

  دیدگاه ایرانی :

  دکتر یدالله مهر علی‌زاده، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

  جلسه کاری چهارم: یادگیری فراگیر از پایه تا آموزش‌عالی

  دیدگاه‌های بین‌المللی در مورد یادگیری فراگیر و همچنین تضمین کیفیت و تناسب در آموزش رسمی

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - یورن اسکووسگارد، مشاور عالی UIL ، وزارت آموزش و پرورش و کودکان دانمارک

  - جین یانگ، مدیر ارشد برنامه، موسسه یادگیری مادام‌العمر یونسکو (UIL)

  دیدگاه ایرانی :

  - دکتر جعفر توفیقی، استاد دانشگاه تربیت مدرس

  جلسات کاری سوم و چهارم: کارگروهی: شناسایی اقدام‌ها و تجربه‌های موفق سال‌های گذشته و جستجوی دیدگاه‌ها و رویکردهای نو برای ایجاد نظام آموزش رسمی فراگیر و با کیفیت در ایران

  تسهیل‌گران: دکتر خدایار ابیلی، دانشگاه تهران و دکتر یدالله مهر علی‌زاده، دانشگاه شهید چمران اهواز

  جلسه کاری پنجم: تجدید نیروی یادگیری در خانواده‌ها و جوامع

  تجدید نیروی یادگیری در خانواده ها و جوامع

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - ریکا یوروزو، متخصص برنامه UIL

  دیدگاه ایرانی :

  دکتر ابوالفضل سعیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه-ریزی آموزشی و پژوهشگاه مطالعات، وزارت آموزش و پرورش

  جلسه کاری ششم: کارگروهی: شناسایی اقدامات و تجارب موفق سال‌های گذشته و جستجوی دیدگاه‌ها و رویکرد‌های نو برای تقویت و بازتوانی یادگیری در خانواده‌ها و جوامع در ایران

  تسهیل‌گران: دکتر ابوالفضل سعیدی، پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و دکتر یدالله مهر علی‌زاده، دانشگاه شهید چمران اهواز

  گزارش کارگروه‌ها و ارزیابی سخنرانان کلیدی ایرانی

  جلسه کاری هفتم: یادگیری موثر برای محیط کار و در محیط کار

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - جین یانگ، مدیر ارشد برنامه، موسسه یادگیری مادام العمر یونسکو (UIL)

  دیدگاه ایرانی :

  - دکتر مسعود شفیعی، استاد دانشگاه امیرکبیر

  جلسه کاری هشتم: شناسایی اقدام‌ها و تجربه‌های موفق سال‌های گذشته و جستجوی دیدگاه‌ها و رویکردهای نو برای ایجاد یادگیری موثر برای محیط کار و در محیط کار

  تسهیل‌گران: دکتر مسعود شفیعی، دانشگاه امیرکبیر و دکتر یدالله مهر علی‌زاده، دانشگاه شهید چمران اهواز

  گزارش کارگروه‌ها و ارزیابی سخنرانان کلیدی ایرانی

  جلسه کاری نهم: استفاده گسترده از فناوری‌های جدید یادگیری

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - ریکا یوروزو، متخصص برنامه UIL

  دیدگاه ایرانی :

  - دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت

  پرسش و پاسخ

  جلسه کاری دهم: تائید و به رسمیت‌‌شناختن مدارج تمامی اشکال یادگیری

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - جین یانگ، مدیر ارشد برنامه، موسسه یادگیری مادام العمر یونسکو (UIL)

  دیدگاه ایرانی :

  - دکتر ابراهیم صالحی عمران، استاد دانشگاه مازندران

  پرسش و پاسخ

  جلسه کاری یازدهم: شرایط اساسی برای تقویت نظام یکپارچه یادگیری مادام‌العمر (1) چشم‌انداز، تعهد و اراده سیاسی (2) مشارکت ذی‌نفعان در اداره و تصمیم‌گیری (3) بسیج منابع و قابلیت‌ها و استفاده ابتکاری از آنها (4) قابلیت تصمیم‌گیری در مورد یادگیری مادام‌العمر

  دیدگاه‌های بین‌المللی :

  - جین یانگ، مدیر ارشد برنامه، موسسه یادگیری مادام العمر یونسکو (UIL)

  دیدگاه ایرانی :

  - اعضای کمیته علمی کارگاه و استادان ایرانی

  کارگروهی: شناسایی اقدام‌ها و تجربه‌های موفق سال‌های گذشته و بحث در مورد سازوکار‌های ابتکاری برای تقویت نظام یکپارچه یادگیری مادام‌العمر در ایران

  تسهیل گران: اعضای کمیته علمی کارگاه و استادان ایرانی

  گزارش کارگروه‌ها و ارزیابی سخنرانان کلیدی ایرانی

پی نوشت:

  برای مطالعه گزارش نهایی فارسی و انگلیسی کارگاه آموزش ملی مفاهیم و نظامهای جدید در زمینه یادگیری مادام العمر کلیک کنید.

 منبع خبر: وب سایت کمیسیون ملی یونسکو، چهارشنبه 25 بهمن 1391 

 

 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 2840 بار   |   دفعات چاپ: 887 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 142 بار   |   0 نظر
جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 3705