بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
کارگروه اقتصاد دانش::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
ارتباط با ما ::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
پیام ویژه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد
:: نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های ملی ابلاغ شد
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
کتابحانه مجازی

AWT IMAGE

..
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

AWT IMAGE

..
ساخت اقتصاد دانش در ایران

AWT IMAGE

..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۲۰ | 

برگزاری دومین همایش ملی آموزش عالی«سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران


تهیه کننده: فاطمه حیدری

AWT IMAGEدومین همایش ملی آموزش عالی، "سرآمدی آموزش" با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه تهران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، انجمن آموزش عالی ایران و فرهنگستان علوم روز پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه، به میزبانی دانشگاه تهران در تالار علامه امینی برگزار شد.

AWT IMAGE

در ابتدای این نشست بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمود نیلی احمدابادی رییس دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی یکی از چالش‌های پیش رو را تفکیک وزارت بهداشت از آموزش عالی عنوان کرد و گفت: مستقل بودن از منابع مالی جامعه موجب جدا افتادن جامعه از دانشگاه می‌شود.

وی یکی دیگر از چالش های پیش رو را تمرکز دانست و تصریح کرد؛ شیوه‌هایی که در آموزش عالی نهادین شده، باعث تمرکز می‌شود، زیرا مجلس به دنبال تمرکز و کنترل دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم است. بنابراین برای بهبود اوضاع، باید سیاست‌ها به طور کلی تغییر پیدا کنند. وی همچنین استقلال دانشگاه‌ها از نظر بودجه، منابع، اعتماد به نفس و حمایت و پشتیبانی را رمز موفقیت دانست.

پس از اتمام سخنرانی ایشان، آقای دکتر داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان به مشکلاتی در دانشگاه ها اشاره کردند که اگر حل نشود کار کشور با مشکل مواجه خواهد شد. و اعلام کرد؛ آموزش و پرورش باید اصلاح شود زیرا آینده کشور به آن وابسته است. وی تصریح کرد این موضوع به این معنی نیست که تا به حال کاری انجام نشده بلکه کارها به اندازه و در جای خودش انجام نگرفته است.

وی همچنین افزود؛ دانشگاه نه مدرسه است و نه پژوهشگاه؛ بلکه هم مدرسه است و هم پژوهشگاه. هر چند که اوایل تاسیس، دانشگاه‌ها فقط وظیفه آموزش را به عهده داشتند ولی حدود 40 سال قبل بود که دانشگاه‌ها وظیفه پژوهش را نیز در کارهای خود قرار دادند. ولی آموزش با پژوهش در تناسب قرار نگرفت. این دو باید مکمل و در تعادل و تناسب با یکدیگر باشند.

ایشان مجددا به نگهداری اندازه برای متعادل نگهداشتن آموزش و پژوهش تاکید کرد و افزود: هر چند که ما خواهان هر چیزی به اندازه زیاد هستیم ولی گاهی این بیشتر بودن آسیب زننده خواهد بود. باید نتیجه را مدنظر قرار داد و در صورت حاصل نشدن نتیجه مورد انتظار، مشکل را بررسی کرد.

ایشان مدرسه و دانشگاه را جان کشور دانست و تاکید کرد: باید جان کشور شاداب باشد. وی الزام چاپ مقالات برای دانشجویان ارشد و دکتری را ملاکی مکانیکی برای سنجش دانشجویان دانست و گفت: البته همه این کارها با حسن نیت انجام شده ولی باید دانست که دالان جهنم هم با سنگ فرش‌هایی از حس نیت فرش شده است.

پس از آن، دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش سخنرانی خود را شروع کرد. در ابتدا به ضرورت توجه بر یادگیری تحلیلی به جای حفظ مطالب اشاره کرد. بعد از آن با اشاره به روند تمرکز کشورهای توسعه یافته بر انواع سرمایه ها، نشان داد که ابتدا توجه روی سرمایه‌های فیزیکی و طبیعی بوده است. بعد از آن سرمایه‌های انسانی و بعد از آن سرمایه‌های اجتماعی محور توجه قرار گرفتند. و بعد از آن بحث سرمایه فرهنگی مطرح شد.

ایشان تصریح کرد آموزش باید این سه سرمایه را با هم مد نظر قرار دهد.

وی مفهوم توسعه را فراهم آوردن زندگی با کیفیت برای انسان ها دانست نه فقط افزایش عدد رشد اقتصادی.

ایشان همچنین به اهمیت برنامه درسی در رابطه با آموزش اشاره کرد و برنامه درسی را متشکل از چهار رکن اهداف، محتوا، شیوه آموزشی و ارزشیابی دانست. و اشاره کرد؛ هدف باید تربیت دانش‌آموزانی باشد که به توسعه پایدار وفادار باشند؛ محتوا باید انگیزه‌های درونی دانش‌آموز و دانشجو را دنبال کند و میل به یادگیری را در آنها افزایش دهد.

همچنین عنوان کرد؛ متاسفانه به دلیل افزایش حجم مطالب از یادگیری عمیق غفلت می‌کنیم.

همچنین به ضرورت توجه به نیازهای بومی و منطقه‌ای در تدوین برنامه درسی اشاره کرد. و تاکید کرد برای حفظ سرمایه اجتماعی و فرهنگی باید محتوا در جهت حفظ خرده فرهنگ‌ها سازمان یابد.

وی همچنین در مورد شیوه‌های آموزش به شیوه های تلفیقی استفاده شده در فنلاند و در مورد ارزشیابی به اهمیت توجه به آن به عنوان جزیی از فرایند به جای توجه به عنوان خروجی اشاره کرد.

پس از پایان سخنرانی ایشان تجلیلی از سرآمدان آموزشی انجام گرفت؛ که در آن، نخبگان و اندیشمندان مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

AWT IMAGE

 دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از سخنرانان همایش سرآمدی آموزش بود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش را از پیش دبستانی تا دانشگاه به صورت یک پیوستار دانست و تعامل و همکاری بین دستگاه‌های مسئول را یکی از اهداف اصلی و مهم این همایش دانست و گفت: «پیشرفت‌های عینی و موفقیت‌های به‌دست آمده مرهون پیشرفت‌های آموزشی است».

دکتر فرهادی، مأموریت‌گرا کردن زیرنظام‌های آموزش‌عالی و جلوگیری از توسعه کمی بی‌رویه، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشته‌های فاقد بازار کار و  داوطلب را که حاصل آن کاهش بار مالی بر بودجه عمومی دولت است،  ازجمله موفقیت‌های کسب شده در زمینه آموزش عالی نام برد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خاطر نشان کرد: «بی‌تردید مجموعه این موفقیت‌ها را باید در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه اخیر جستجو کرد. اگرچه عنوان سرآمدی آموزش به ظاهر زمینه‌ای برای نکوداشت امر آموزش و مقام معلم محسوب می‌شود، اما درحقیقت عرصه‌ای برای گرامیداشت پژوهش، پژوهش‌گری، تولید علم و هم‌چنین مقام علم و عالم و رشد و اعتلای جامعه است».

از سخنرانان پانل دوم همایش ملی آموزش عالی دکتر باقر لاریجانی؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که مسئولیت اصلی را آموزش و پژوهش و ارائه خدمات دانست و به گسترش چشمگیر پذیرش در رشته های تخصصی و فوق تخصصی اشاره کرد.

دکتر صالحی عمران استاد دانشگاه مازندران یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود؛ ایشان با اشاره به رتبه 85 ایران در شاخص سرمایه انسانی بین 130 کشور جهان؛ به تحلیل زیرشاخص‌های تشکیل دهنده رتبه ایران پرداخت. همچنین مسائل اساسی و سناریوهای پیش روی ایران در سال 96 را برشمرد و چالش‌های متعددی که آموزش عالی با آن روبروست را بررسی کرد.

وی با دسته بندی مهارت‌های مورد نیاز برای دانشجویان به مهارت های نرم و مهارت های سخت؛ تاکید کرد آنچه که به طور فزاینده مدنظر بنگاه‌ها و کارفرمایان قرار دارد، مهارت های نرم است و ارتقاء کیفیت آموزش در دنیای بازار کار و اشتغال، در نظر گرفتن بسته کاملی از این مهارت‌ها و شایستگی‌ها به وسیله برنامه‌ریزان آموزشی و درسی در برنامه درسی است.

پس از آن، دکتر مهرمحمدی رییس دانشگاه فرهنگیان به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان با بیان اینکه کارکرد آموزش عالی در سایه سیطره تاکید پژوهش و تولید علم و مقاله به محاق رفته است؛ عنوان کرد؛ آموزشگری کاملا در حاشیه مانده است؛ و سپس به عنوان آموزش پژوهی اشاره کرد.

از سخنرانان دیگر همایش، دکتر خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بود. که به سخنرانی با عنوان ضرورت اخلاق در آموزش سرآمد پرداخت. ایشان نقش‌آفرینان اصلی عرصه اخلاق آموزشی را دانشجویان، استادان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان حوزه آموزش و مجریان حوزه آموزش دانست و به چالش‌های پیش روی هر کدام از گروه‌ها اشاره کرد.

پس از آن، خانم دکتر کدیور استاد دانشگاه خوارزمی به ایفای سخنرانی با موضوع روش‌های نوین آموزشی پرداخت. ایشان یادگیری را فرایندی مادام‌العمر و تکنولوژی را بخش جدایی‌ناپذیر از یادگیری و زندگی دانست. و اهداف روش‌های جدید آموزش در قرن بیست و یکم را تحلیل و نقادی، حل مساله، همکاری، گفتگو و نوآوری برشمرد و تصریح کرد؛ دانشگاه‌های با کیفیت بالا در سطح جهان در ابعاد و اشکال بسیار متنوعی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند و به هیچ وجه مدل منحصر به فردی از کمال و برتری وجود ندارد.

دکتر سمنانیان استاد دانشگاه تربیت مدرس از سخنرانان دیگر این همایش بود که سخنرانی خود را با موضوع آموزش در دانشگاه تراز جهانی آغاز کرد. ایشان با دسته‌بندی دانشگاه‌ها به سه دسته؛ دانشگاه های نسل اول (آموزش محور)؛ نسل دوم (پژوهش محور) و نسل سوم (جامعه محور)، انتظار از اساتید در هر یک از این سه نوع و آموزش مطلوب در آن را برشمرد. و اعلام کرد اکثر دانشگاه‌های ایران در نسل اول قرار دارند؛ و تصریح کرد، که ما همواره به دانشگاه‌های آموزش محور احتیاج داریم ولی باید دانست دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم با محوریت توجه به حل مشکلات جامعه، موضوعی بسیار زمان‌بر می‌باشد که نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی مدون است.

در پایان دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به جمع‌بندی مباحث مطرح شده در همایش پرداخت. و سپس بیانیه همایش مورد قرائت قرار گرفت. گفتنی است که همایش سوم آموزش عالی سال بعد در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد.

به امید اینکه نکات ارزشمند و قابل تاملی که در همایش از سوی سخنرانان و اندیشمندان مطرح شد؛ افق روشنی در مسیر آموزش کشور پدید آورد و در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان مورد استفاده قرار گیرد.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
کلیدواژه ها: آموزش عالی | آموزش سرآمد |
دفعات مشاهده: 536 بار   |   دفعات چاپ: 129 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 1050 queries by yektaweb 3506