با سلام   
جمعیت توسعه علمی ایران در حال بروز رسانی سایت و اطلاعات پایگاه می باشد 
در این راستا از همه اساتید و داتش اموختگان عرصه های علمی همچنین دانش پژوهان دعوت به همکاری و تمدید عضویت مینمایم .
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
تسهیلات پایگاه::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: تکلیف سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ مشخص شد؛ ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت
:: طراحی و اجرای "سیتا_سامانه یکپارچه سازی و توسعه کسب و کار ایران"
..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: سند چشم انداز، برنامه‌های کشوری و راهبردهای توسعه علم وفناوری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۱۱/۱۷ | 

  «سند چشم انداز، برنامه‌های کشوری و راهبردهای توسعه علم وفناوری»

  AWT IMAGEجلسه هم اندیشی آذرماه جمعیت توسعه علمی ایران که در روز چهارشنبه مورخ بیست و دوم آذر سال جاری، برگزار شد به موضوع «سند چشم انداز، برنامه‌های کشوری و راهبردهای توسعه علم وفناوری» اختصاص داشت که در آن دکتر مقصود فراستخواه، دکتر رضا منیعی و دکتر نسرین نورشاهی، اعضای هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، سخنرانی کردند.

سخنران نخست این جلسه دکتر رضا منیعی بود که به بحث پیرامون موضوع «جایگاه علم و فناوری ایران در منطقه» پرداخت و گفت:سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین اسناد توسعه کشور ما، است و بر طبق آن ایران باید در سال 1404 به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقۀ آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل تبدیل شود (سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، 1382).

  هدف از انجام این پژوهش، ارائه تصویری از وضعیت علم و فناوری ایران در منطقه به کمک نشانگرها و روش انجام آن، مطالعه تطبیقی از نوع آماری است.

  بیست و پنج کشور را مورد مطالعه و مقایسه قرار داده ایم که عبارتند از: ایران، سوریه، ترکیه، یمن، پاکستان، افغانستان، لبنان، اردن، عمان، قطر، عربستان سعودی، فلسطین اشغالی (اسرائیل)، عراق، امارات متحده عربی، کویت، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، بحرین، تاجیکستان، ازبکستان، فلسطین.

  لازم به ذکر است که برخی محدودیت‌ها برای سنجش عملکرد علم و فناوری کشورمان وجود دارد، مثلا برخی نشانگرها برای ایران محاسبه نشده است و ارقام آن وجود ندارد، لذا آن نشانگرها را لحاظ نکرده ایم.

  مدلهای سنجش علم و فناوری بسیار متنوع است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  — نشانگر‌های علم ( NSF )

  — نشانگر‌های OECD

  — نشانگر‌های UNESCO

  — نشانگر‌های WORLD BANK

  — نشانگر‌های محققان داخلی و خارجی

  همچنین در ایران اولین ارزیابی عملکرد علم و فناوری توسط شورای انقلاب فرهنگی در سال 1383 صورت گرفت.

  مطالعه ادبیات موضوع نشان می‌دهد که توافقی میان محققان و نهادهای بین‌المللی بر روی نشانگرهای سنجش علم و فناوری وجود ندارد و هر کدام از الگوهای خاصی به ارزیابی علم و فناوری اقدام کرده اند. مثلا نشانگر‌های یونسکو بر روی نهاده ها و ستانده ها تاکید دارد و بانک جهانی نشانگر ها را در چهار محور سرمایه انسانی، نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ژیم نهادی و اثربخشی بیان می‌کند.

  در مجموع با توجه به مطالعات انجام شده و محدودیت های موجود، نشانگرهای زیر جهت مقایسه کشورها در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته‌اند:

  •  نرخ ثبت نام ناخالص ترکیبی در آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی
  •   نرخ ثبت نام ناخالص ترکیبی زنان در آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی
  •   نرخ ثبت نام ناخالص در آموزش عالی
  •   نرخ ثبت نام ناخالص زنان در آموزش عالی
  •   تعداد دانشجو در 100 هزار نفر جمعیت
  •   نسبت دانشجویان زن به مرد
  •   توزیع دانشجویان به تفکیک دوره تحصیلی
  •   نسبت دانشجو به کادر آموزشی
  •   نسبت کادر آموزشی زن به کل کادر آموزشی
  •   هزینه های دولت در آموزش به عنوان درصدی از GDP
  •   هزینه های دولت در آموزش به عنوان درصدی از کل مخارج دولت
  •   درصد هزینه ها در تحقیق و توسعه ( R&D ) به GDP
  •   تعداد محققان در R&D به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت
  •   صادرات فناوری‌های سطح بالا به عنوان درصدی از مصنوعات صادر شده
  •   تعداد پتنت‌های ثبت شده به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت
  •   نمایه توسعه انسانی
  •   کیفیت سیستم آموزشی
  •   کیفیت مدیریت مدارس
  •   کیفیت آموزش ریاضیات و علوم
  •   کیفیت موسسات تحقیقات علمی
  •   همکاری دانشگاه و صنعت در تحقیق و توسعه
  •   فرار مغزها

 

  برای دریافت فایل گزارش کامل نشست اینجا را کلیک کنید.

  ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................

  * برای مشاهده عکس‌های نشست اینجا را کلیک کنید.

  * * از آنجا که در طول جلسه پرسش‌ها و نکات بسیار روشنگری از سوی حاضران در جلسه که همگی از اساتید پیشکسوت، پژوهشگران فرهیخته و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه‌های مطالعاتی سیاستگذاری و توسعه علم و فناوری بودند، مطرح و توسط سخنران نشست، و یا سایر حاضرین مورد بحث واقع شده، علاقه‌مندان می‌توانند فایل صوتی نشست را از دفتر جمعیت توسعه علمی ایران دریافت و مورد تامل بیشتر قرار دهند.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 2925 بار   |   دفعات چاپ: 868 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 134 بار   |   0 نظر
Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 3781