بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
تسهیلات پایگاه::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بهره‌گیری از متخصصان خارج کشور در دانشگاه‌ها؛ زمینه‌ساز پیشرفت علمی کشور
:: لزوم استفاده گسترده تر از توانمندی‌ دانشگاه‌ها در حوزه فناوری‌های فضایی
:: دستاوردهای علمی ایران در حوزه جراحی مغز زبانزد است
:: فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها تا دهم مهر تمدید شد
:: فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها تا دهم مهر تمدید شد
:: ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برگزار می‌شود
:: کنکور با ساماندهی جدید سال ۱۴۰۰ به صورت پایلوت اجرا می‌شود
:: غیبت دانشجویان در پیاده‌روی اربعین موجه می‌شود
:: سهمیه ای برای فرزندان اعضای هیات علمی در پذیرش دانشجو وجود ندارد
:: وزارت صمت به سمت نوآوری حرکت خواهد کرد
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: لزوم ورود دانشگاه‌ها به حوزه‌های فرارشته‌ای ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | 

لزوم ورود دانشگاه‌ها به حوزه‌های فرارشته‌ای

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، با تاکید بر اینکه آموزش و پژوهش بدون هم مفهومی ندارند، گفت: این دو حوزه به عنوان دوبال اعتلای آموزش عالی باید با یکدیگر دیده و پیش روند.پ

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه یکی‌شدن شوراها از ویژگی‌های مهم برگزاری این دوره از کارگروه‌ها است، گفت: گسترش بدون برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی بدون گسترش بی‌معناست و آموزش و پژوهش بدون هم نیز مفهومی ندارد لذا باید این دو حوزه باهم دیده شوند.
وی افزود: طی سال گذشته گفت‌و گوهای متعددی به منظور تلفیق آموزش و پژوهش صورت گرفت و تلاشمان این است تا این دو حوزه به عنوان دوبال اعتلای آموزش عالی با هم پیش روند.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه هیچ آموزشی نیست که به پژوهش مطلوب نینجامد و هیچ پژوهشی هم نیست که بستر آن را آموزش شکل نداده باشد، افزود: امروزه باید بدانیم در چه عرصه و میدانی می‌خواهیم عمل کنیم و چگونه می‌توان مدیران ارشد آموزش عالی را در جهت رسیدن به اهداف هدایت کنیم.
دکتر شریعتی نیاسر آگاهی از عقبه آموزش عالی را شرط برنامه‌ریزی برنامه‌ها دانست و اظهار داشت: در ابتدا باید نسبت به وضعیت آموزش عالی آگاهی داشت سپس براساس آن تصمیمات درست را اتخاذ کرد.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به روند رخدادهای آموزش عالی بیان کرد: اوایل انقلاب تعداد دانشجویان ۱۷۵ هزار نفر بود که این تعداد در سال ۹۲ به ۴ میلیون و هشت صد هزار نفر افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: همچنین تعداد اعضای هیئت علمی از ۳ هزار نفر به ۸۰۰ هزار نفر و موسسات نیز از ۲۴۰ موسسه به ۲ هزار و هشتصدو پنجاه مورد رسید.
دکتر شریعتی نیاسر عنوان کرد: عملی شدن دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۱، تفکیک رشته‌های پزشکی از غیر پزشکی، تشکیل شورای تحول علوم انسانی در سال ۸۸ و شکل‌گیری دانشگاه فنی حرفه‌ای در سال ۹۰ از جمله رویدادها طی ده‌های اخیر است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه اکنون بخش علوم انسانی بیش از ۵۰ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهد، گفت: علاوه بر آن، در حال حاضر ترکیب قابل توجهی از اعضای هیئت علمی نیز اساتید علوم انسانی هستند لذا باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم.
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه به مقایسه جمعیت دانشجویی برخی رشته‌ها بر حسب زیر نظام از سال ۹۳ تا ۹۶ اشاره کرد و افزود: طی این سال‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاوت کمی چندانی در حوزه علوم انسانی نداشته است. در بخش علوم پایه نیز دانشگاه‌های روزانه تغییر قابل توجهی نداشته‌اند. همچنین در حوزه کشاورزی و دامپزشکی تغییرات محسوسی در وزارت علوم صورت نگرفته است. در رشته هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر زیر نظام‌ها افزایش کمّی بیشتری داشته است.
وی با اشاره به روند جمعیت دانشجویی از سال ۶۷ تا ۹۷ نیز ادامه داد: روند جمعیت دانشجویان تا سال ۹۳ سیر صعودی داشته و پس از کمی جمعیت دانشجویان کاهش پیدا کرد که بخشی از آن به دلیل کم شدن متقاضیان برای ورود به دانشگاه بوده است.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به سابقه مجوزهای گسترش از سال ۹۲ تا ۹۷ اظهار داشت: طی این مدت روند صدور مجوزها کاهشی بوده است؛ به عبارت دیگر یکی از سیاست‌ها به دلیل برخی حوزه‌هایی که رشد بی‌رویه داشته مهار وضعیت بوده است.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در بخش غیردولتی نیز غیر از سال ۹۵ تفاوت چندانی به لحاظ افزایش صدور مجوزها وجود ندارد و تنها در سال ۹۵ روند بی رویه‌ای اتفاق افتاد که در سال ۹۶ این وضعیت مهار شد.
وی در رابطه با شکل‌گیری کارگروه‌ها مطرح کرد: محوریت کارگروهایی که در گذشته شکل گرفت، برنامه‌ریزی درسی بود که بر همین اساس از سال ۹۵ به بعد بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌ها به دانشگاه‌ها سپرده شد.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: پس از تشکیل شورای گسترش و برنامه‌ریزی و با هماهنگی‌های انجام شده با معاونت پژوهشی، این نتیجه حاصل شد که همه کارگروها بایکدیگر ادغام شوند تا در همه آن‌ها نگاه گسترشی، آموزشی و پژوهشی وجود داشته باشد به همین دلیل شکل‌گیری کارگروه‌های تخصصی با رویکرد انتخابی به طور جدی دنبال شد.
وی مشارکت جامعه مخاطب، ارتقای سطح اعتماد به روسای دانشگاه‌ها، ارتقای سطح اعتماد عمومی به نظام تصمیم‌گیری، شناسایی چهره‌های شاخص، افزایش سهم دانشگاه‌های توانمند، تصمیم‌سازی و امید بیشتری به برنامه‌ریزی‌های آینده را از جمله مزایای برگزاری کارگروه‌های تخصصی دانست.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین در رابطه با رویکردهای دوره جدید کارگرو‌های تخصصی حوزه آموزشی گفت: یکپارچه سازی در برنامه‌ریزی و گسترش در هر دو عرصه آموزش و پژوهش، ایفای نقش تصمیم‌سازی و کمک به تصمیم گیری منطقی، ارجاع حداقلی مصادیق اجرایی به کارگروه‌ها، توجه به مسائل مشکلات اجتماعی، نظارت بر کیفیت ارائه رشته‌ها، ارزشیابی و اعتبار سنجی دوره‌ها، توجه به مأموریت موسسات هر یک از زیر نظام‌های آموزش عالی، افزایش اختیارات دانشجو در انتخاب واحد از سایر دانشکده‌ها، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای به‌ویژه در مراکز تحقیقاتی و توجه به جایگاه بخش غیردولتی در آموزش عالی کشور از جمله این رویکردها است.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به فعالیت‌های اجرایی لازم در حوزه تحول آموزشی اشاره کرد و گفت: فعال شدن واحد هماهنگی کارگروه‌ها، شکل‌گیری سریع و تعیین روسای هر کارگروه ظرف ۲۰ روز، حمایت حقوقی و اعتباری از اعضای کارگروه‌ها، ساماندهی ارتباط هدفمند با بدنه جامعه دانشگاهی و ضرورت همراهی کارگروه با اعضای کمیسیون برنامه از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای تحقق اهداف دنبال می‌شود.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین افزود: انتظار داریم که پیوست شغلی مناسبی در دانشگاه‌ها ایجاد شود زیرا در حال حاضر بیش از صدهزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد که تعدادشان بیش از نیاز جامعه است.
وی همچنین با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین علمی تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان نمی‌توانند دروس خود را در دانشگاه‌های دیگر بگذراند لذا ما باید روش‌ها و میدان عمل جدیدتری را برای آن‌ها ایجاد کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: باید در حوزه‌های فرارشته‌ای وارد شویم و ارتباط میان رشته‌ها را تقویت کنیم زیرا دنیای امروز با علم بین‌رشته‌ای پیش می‌رود بر همین اساس پژوهشگاه‌ها نیز باید در حوزه‌های بین رشته‌ای متمرکز شوند و عرصه پژوهش را گسترش دهند.

منبع :

https://www.msrt.ir/fa/news/46856/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C
 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 88 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 3977