بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
تسهیلات پایگاه::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: سفیر سوئیس در تهران از دانشگاه تربیت مدرس بازدید کرد
:: ارائه آمار دقیق در حوزه منابع انسانی نقشی اساسی در حل مشکلات و اتخاذ تصمیم گیری های درست ایفا می کند
:: ارائه آمار دقیق در حوزه منابع انسانی نقشی اساسی در حل مشکلات و اتخاذ تصمیم گیری های درست ایفا می کند
:: رییس‌جمهور دغدغه‌های دانشجویان را بدون مماشات رفع کند/با مطالبات صنفی، برخورد سیاسی می‌شود+فیلم
:: بودجه پارک های علم و فناوری 70 درصد افزایش یافت
:: بیش از هشت هزار عنوان درسی دانشگاهی بازنگری شد
:: مهمترین اهداف علمی پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در سال جاری
:: سه ساله شدن دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان منع قانونی ندارد
:: جشنواره ملی حرکت، حلقه اتصال ایده های نو با بخش صنعت است
:: در راستای کمک به دولت،وزارت علوم از بخش آموزش عالی غیر دولتی حمایت می کند
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: ساخت جامعه یادگیری تنها راه توسعه تعامل بازارهای آموزش عالی و سرمایه انسانی در ایران ::

AWT IMAGEنویسنده: دکتر یعقوب انتظاری

طبق آمارهای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 حدود21درصد از نیروی کار فعال کشور دانش آموخته موزش عالی بودند که حدود 15.3درصد از آنها بیکار بودند. بیشترین و کمترین نرخ بیکار به ترتیب متعلق به رشته های تحصیلی کشاورزی(20.1درصد) و بهداشت و رفاه(9.6درصد) بود. این در حالی است که به تنها10.6درصد دانش آموختگان کشاورزی در شغل‌های مرتبط شاغل هستند. این امر باعث می شود آموزش عالی اثربخشی و بازدهی خصوصی و اجتماعی لازم و کافی را نداشته باشد.      

این مسائل عمدتاً از  فقدان تعامل بازار خدمات آموزش عالی و بازار کار ناشی می شودکه تاکنون صرفاً از چشم انداز برنامه ریزی نیروی انسانی با رویکرد کلان  مورد توجه قرار گرفته است(انتظاری، 1388). اما امروزه محققان در سطح جهان (از جمله،Schuller and Field,1998; Rine,1998; Coffield, 1994, 1996; Rees, 1997  ) و سیاست گذاران توسعه اشتغال(OECD,2000, 2009; CISCO, 2010) بر این باورند که برای توسعه اشتغال دانش آموختگان در عصر دانش باید «جامعه یادگیری» بنیاد نهاد.

طی سی سال گذشته علیرغم افزایش جمعیت تحصیل کرده نرخ اشتغال، بهره وری نیروی کار و بازدهی خصوصی و اجتماعی آموزش عالی افزایش قابل توجهی نداشته است. این امر باعث عملکرد ضعیف اقتصاد ایران در درون و فقدان توان رقابتی در بیرون شده است. به نظر می رسد این مسأله عمدتاً ناشی از عدم پیوند بازار خدمات آموزش عالی و بازارکار بوده است. بنابراین، هدف این طرح ارائه راهکار اساسی برای توسعه پیوند بازار خدمات آموزش عالی و بازارکار است(تصویر1). این راه‌کار «ساخت جامعه یادگیری» نامیده شده است. ارائه این راه کار نیازمند پاسخ به سوال‌های زیر خواهد بود:

  1. جامعه یادگیری چیست؟
  2. چه کشورهایی برای ساخت جامعه یادگیری کوشش کرده‌اند؟
  3. کدام کشورها در ساخت جامعه یادگیری موفق تر بوده‌اند؟
  4. در ایران چه کوشش‌هایی بر ای ساخت جامعه یادگیری صورت گرفته است؟
  5. برای ساخت جامعه یادگیری در ایران چه کار باید کرد؟
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 1275 بار   |   دفعات چاپ: 189 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 3790