بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
تسهیلات پایگاه::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: سفیر سوئیس در تهران از دانشگاه تربیت مدرس بازدید کرد
:: ارائه آمار دقیق در حوزه منابع انسانی نقشی اساسی در حل مشکلات و اتخاذ تصمیم گیری های درست ایفا می کند
:: ارائه آمار دقیق در حوزه منابع انسانی نقشی اساسی در حل مشکلات و اتخاذ تصمیم گیری های درست ایفا می کند
:: رییس‌جمهور دغدغه‌های دانشجویان را بدون مماشات رفع کند/با مطالبات صنفی، برخورد سیاسی می‌شود+فیلم
:: بودجه پارک های علم و فناوری 70 درصد افزایش یافت
:: بیش از هشت هزار عنوان درسی دانشگاهی بازنگری شد
:: مهمترین اهداف علمی پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در سال جاری
:: سه ساله شدن دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان منع قانونی ندارد
:: جشنواره ملی حرکت، حلقه اتصال ایده های نو با بخش صنعت است
:: در راستای کمک به دولت،وزارت علوم از بخش آموزش عالی غیر دولتی حمایت می کند
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: ضرورت ساخت اکوسیستم های کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه در ایران ::

نویسند: دکتر یعقوب انتظاری

بر پایه مراحل توسعه اقتصادی، مجمع اقتصاد جهانی نظام های اقتصادی دنیا را در پنج گروه  دسته بندی کرده است: 1-اقتصادهای مبتنی بر منابع، 2-اقتصادهای مبتنی بر کارایی، 3-اقتصادهای مبتنی بر نوآوری، 4-اقتصادهای در حال انتقال از مرحله اول به دوم و 5-اقتصادهای در حال انتقال از مرحله دوم به مرحله سوم. در رتبه بندی سال 2014  این سازمان از رقابت پذیری اقتصاد های دنیا، اقتصاد ایران رتبه 83 ام را کسب کرده است که  یک کشور در حال انتقال از مرحله اول به مرحله دوم محسوب می شود. معهذا، وضعیت رقابت پذیری اقتصاد ایران نسبت به سال 2010(چهار سال قبل) 14 واحد کاهش یافته است(World Economic Forum, 2010; 2014). این مسأله باعث افزایش شکاف توسعه اقتصاد ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته و بعضی از کشورهای منطقه شده است. اقتصاد ایران برای کاهش شکاف توسعه و بهبود وضعیت رقابت پذیری اش در آینده، راهی جزء پیروی از راهبرد «توسعه مبتنی بر دانش » ندارد و باید تلاش کند به یک اقتصاد مبتنی بر دانش تبدیل شود.

 پیروی از راهبرد توسعه مبتنی بر دانش به معنی توسعه اقتصاد دانش، به مثابه زیر نظامی از نظام اقتصادی و نیرو محرکه توسعه، است. تحلیل های صورت گرفته  از اقتصاد دانش ایران(انتظاری،1392) حکایت از آن دارد که مهمترین ضعف این اقتصاد در تولید و بهره برداری از ایده و دانش جدید است که با مکانیسم های نوآوری و کارآفرینی صورت می گیرد.  بعضی از ادبیات( Al-Mubaraki et al, 2015) به صراحت نشان داده اند که دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش نیازمند ایجاد اکوسیستم های نوآوری وکارآفرینی مبتنی بر دانش در سطح محلی و ملی است. اولین قدم برای ایجاد چنین اکوسیستم هایی طراحی چارچوب مفهومی برای آنها است. این در حالی است که در ایران نه تنها چنین طرح های مفهومی توسعه نیافته است، حتی مطالعه ای در رابطه با اکوسیستم های نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانش صورت نگرفته است.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
دفعات مشاهده: 1668 بار   |   دفعات چاپ: 218 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 3790