بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
کارگروه اقتصاد دانش::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
ارتباط با ما ::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
پیام ویژه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: دومین همایش ملی آموزش عالی «سرآمدی آموزش» در دانشگاه تهران برگزار شد
:: نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های ملی ابلاغ شد
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
کتابحانه مجازی

AWT IMAGE

..
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

AWT IMAGE

..
ساخت اقتصاد دانش در ایران

AWT IMAGE

..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: مسأله عدم هماهنگی نظام آموزش عالی و نظام اشتغال در ایران ::

نویسنده: دکتر یعقوب انتظاری

مجمع جهانی اقتصاد[2]» نامیده می شود. توسعه سرمایه انسانی وقتی اثربخش و ثمربخش خواهد بود که نظام آموزشی با نظام اشتغال هماهنگ باشد. این دو نظام وقتی هماهنگ خواهند بود که استاندارهای آموزشی بر پایه استانداردهای شغلی تعریف شود. در اقتصاد ایران  با توجه به سطوح شغلی و سطوحی آموزشی(رسمی و غیر رسمی)، سرمایه انسانی را به سه سطح می توان تقسیم کرد: سرمایه انسانی ابتدایی، سرمایه انسانی متوسطه و سرمایه انسانی عالی. در سطوح ابتدایی و متوسطه کم و بیش بین نظام آموزشی و نظام اشتغال هماهنگی وجود دارد. اما در سطح عالی استانداری برای شغل های مبتنی بر دانش و در نتیجه آموزش عالی تعریف نشده است. بنابراین، هماهنگی لازم بین نظام آموزش عالی و نظام اشتغال مبتنی بر دانش وجود ندارد. عدم هماهنگی بین نظام های یادشده، مسائلی مانند آموزش نامربوط، بیش‌آموختگی و کم آموختگی را دراقتصاد ایران به وجود آورده و موجب کاهش اثربخشی و ثمربخشی آموزش عالی در ایران شده است.

برای ایجاد هماهنگی کامل(کمی و کیفی) بین نظام اشتغال مبتنی بر دانش و نظام آموزش عالی و توسعه اثربخشی و ثمربخشی  آموزش عالی دو شرط لازم است: 1-تعریف استاندارد های آموزش عالی بر اساس استانداردهای شغل های مبتنی بر دانش؛2- پذیرش دانشجو بر اساس تقاضای شغل های استاندارد مبتنی بر دانش از سرمایه انسانی عالی استاندارد. تحقق شرط اول مستلزم نیازسنجی کیفی سرمایه انسانی عالی است؛ شرط دوم نیز با نیازسنجی کمی سرمایه انسانی عالی محقق می شود. بنابراین، هدف طرح حاضر نیازسنجی کیفی و کمی سرمایه انسانی عالی است. این کار درشش مرحله به شرح زیر قابل انجام است:

1-تعریف استاندارد های شغلی؛

2-تعریف استانداردهای ارزشیابی شغلی؛

3-تعریف استانداردهای آموزش عالی براساس استاندارد های شغلی

4-توسعه برنامه های درسی براساس استانداردهای آموزش عالی

5-نیازسنجی کمی نیروی انسانی برای شغل های استاندارد

6-استاندارد سازی پذیرش دانشجو

همچنین،بررسی نماگرهای بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران در میان 148 کشور جهان از نظر بهره‌وری نیروی کار رتبه 130 را داشته است(WEF,2013)؛ و از نظر جذب دانش، اشاعه دانش، خلاقیت و نوآوری که بطور مستقیم وابسته به سرمایه انسانی عالی وابسته هستند، در میان 145 کشور جهان به‌ترتیب رتبه‌های125، 138، 127 و 120 را کسب کرده بود(INSEAD and WIPO,2013). این وضعیت از عدم اثربخشی سرمایه انسانی عالی در ایران حکایت دارد. بعضی از سیاستگذاران عدم اثربخشی سرمایه انسانی عالی را ناشی از کیفیت پایین آموزش عالی می‌دانند؛ در مقابل، برخی دیگر از سیاستگذاران و مدیران اجرایی مشکل را از دانش بری پایین فعالیت های اقتصادی و عدم نیاز به سرمایه انسانی عالی می پندارند(انتظاری،1393). تحلیل این دو نگاه به مسائل سرمایه انسانی عالی، ما را به این واقعیت می رساند که عدم اثربخشی سرمایه انسانی عالی در ایران از عدم هماهنگی نظام آموزش عالی و نظام اشتغال ناشی می شود. حال این سؤال مطرح می شود که چگونه می توان بین این دو نظام هماهنگی ایجاد کرد؟ در کشورهای پیشرفته این هماهنگی از طریق تعریف استانداردهای آموزش عالی بر اساس استانداردهای  شغلی مبتنی بردانش  حاصل شده است. متأسفانه در ایران هنوز استانداردهای شغلی مبتنی دانش تعریف نشده است. یعنی برای ایجاد هماهنگی بین نظام های یاد شده ابتدا باید استانداردهای شغلی مبتنی بر دانش را تعریف کرد، آنگاه اقدام به تعریف استانداردهای آموزشی و نیازسنجی نیروی انسانی نمود.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
کلیدواژه ها: نظام آموزش عالی | نظام اشتغال | اقتصاد آموزش عالی | اقتصاد آموزش عالی | نظام اشتغال | نظام آموزش عالی |
دفعات مشاهده: 796 بار   |   دفعات چاپ: 125 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
جمعیت توسعه علمی ایران Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 1052 queries by yektaweb 3506