با سلام   
جمعیت توسعه علمی ایران در حال بروز رسانی سایت و اطلاعات پایگاه می باشد 
در این راستا از همه اساتید و داتش اموختگان عرصه های علمی همچنین دانش پژوهان دعوت به همکاری و تمدید عضویت مینمایم .
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
اخبار انجمن::
کمیته علمی::
نقد و بررسی سیاست ها ::
اخبار علمی::
کتابخانه مجازی::
عضویت ::
آلبوم تصاویر::
پیوندها::
تسهیلات پایگاه::
ارتباط با ما ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب بخش
:: تکلیف سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ مشخص شد؛ ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت
:: طراحی و اجرای "سیتا_سامانه یکپارچه سازی و توسعه کسب و کار ایران"
..

AWT IMAGE

  AWT IMAGE

 
:: گزارش نهایی طرح ممیزی جمعیت توسعه علمی ایران در سال نود و سه منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ | 

«بررسی، آسیب شناسی و طراحی الگوی مطلوب اجرای اصل 44 قانون اساسی در توسعه آموزش عالی ایران»

AWT IMAGE

  گزارش نهایی طرح ممیزی جمعیت توسعه علمی ایران در سال نود و سه منتشر شد.

  گزارش نهایی طرح ممیزی «بررسی، آسیب شناسی و طراحی الگوی مطلوب اجرای اصل 44 قانون اساسی در توسعه آموزش عالی ایران» ، که از سوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و توسط دفتر ممیزی توسعه علوم بین رشته ای به جمعیت توسعه علمی ایران واگذار شده بود، منتشر شد.

 چکیده طرح:

  در سال 1348، 6/27% جمعیت دانشجویی ایران به بخش غیردولتی آموزش عالی تعلق داشت ولی بخش غیردولتی آموزش عالی در ایران نتوانست رشد مطلوبی داشته باشد در سال 52 ـ 1351، سهم بخش غیردولتی در جمعیت دانشجویی از 6/27% به 20% تنّزل یافت، از ارائه کیفیّت و نوآوری، عاجز ماند و در بحبوحه‌ی انقلاب، به دلیل اینکه در حاشیه‌ی قدرت سیاسی رشد کرده بود، با تزلزل و از هم پاشیدن قدرت سیاسی حاکم، دچار ضعف و زوال و اختلال شد. بعد از انقلاب اسلامی طی چند سال اجازه‌ای به تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی داده نشد اما سپس با رشد سریع دانشگاه آزاد اسلامی، بخش غیردولتی آموزش عالی در مجموع 8/52% از کل پذیرش آموزش عالی کشور و 55% کل جمعیت دانشجویی کشور را دربرگرفت ولی با رشد کیفی کافی در شاخص‌هایی مانند سرائه‌ی فضای کالبدی، تعداد و هرم هیأت علمی و فراوانی دوره‌ها و گروههای رشته‌ی تحصیلی مورد نیاز برای بازار کار و توسعه و پوشش‌دهی منطقه‌ای در سطح کشور همراه نبود ضمنا تنها 6/2% از کل آموزش عالی غیردولتی به غیردانشگاه آزاد اسلامی مربوط می‌شود. شاخص دانشجو به هیات علمی تمام وقت در بخش آموزش عالی غیر دولتی در سال 1392 به مرز فاجعه یعنی 60/29 رسیده است .

  در حال حاضر کشور نیاز به دو راهبرد کلیدی دارد: یعنی تنوع منابع مالی دانشگاههای دولتی و حمایت از توسعه‌ی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و نظارت بر آن از طریق استقرار استانداردها و شاخص‌ها. الگوی مناسب برای افزایش دسترسی به آموزش عالی در ایران، الگوی دورگه‌ی عمومی ـ خصوصی درسطح سیستم کلان آموزش عالی است که در آن از یک سو حمایتهای عمومی و دولتی از آموزش عالی، و جریان یارانه به گروههای هدف و نیز نظارتهای ملّی از طریق استقرار استانداردها و شاخص‌های کیفی و نظام خودارزشیابی دانشگاهی و سازوکارهای مؤثر اطمینان از کیفیت وجود داشته باشد و ازسوی دیگر محیط حقوقی و فرهنگی و اجتماعی مساعد برای مشارکت مردمی و غیردولتی و تأسیس و توسعه‌ی بخش خصوصی مستقّل و آزاد و کارآفرین و خلاّق در سرمایه‌گذاری و مدیریت آموزش عالی فراهم آید . لازم است ضمن زمینه سازی برای رقابتی شدن و مشارکت مؤثر وکیفی و مستقل بخش غیردولتی در آموزش عالی ایران، در نظر بگیریم که آموزش عالی ما یک سرمایه گذاری ملی در انسان ایرانی است. 84 درصد دانشجویان ما به انحای مختلف شهریه پرداخت می کنند.آموزش عالی نباید یکسره مشمول قواعد بازاری وکسب وکاری و مدل خرید وفروش خدمات بشود.

برای دریافت فایل کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA code
::
کلیدواژه ها: دکتر مقصود فراستخواه | بررسی آسيب شناسی و طراحی الگوی مطلوب اجرای اصل 144 قانون اساسی در توسعه آموزش عالی ايران | معاونت علم و فناوری رياست جمهوری | طرح مميزی جمعيت توسعه علمی ايران | اصل 144 قانون |
دفعات مشاهده: 1519 بار   |   دفعات چاپ: 360 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
Iranian Association for Scientific Development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 3781